FAQ: informatie over thuisverpleging

Heb jij ook nood aan een zorgmoment?

Vul gerust ons afsprakenformulier in of contacteer Thuisverpleging Edelweiss telefonisch op 0468 00 30 80.

1. In welke regio's werken jullie?
Thuisverpleging Edelweiss staat 7 dagen op 7 klaar voor ál je zorgmomenten in de regio rond Zandvliet, Berendrecht, Stabroek,...
2. Komen jullie in het weekend, 's ochtends vroeg en/of na 22:00 uur?
Meestal start een dag met ingeplande afspraken tussen 05:00 en 05:45 uur, en eindigt die rond 17:00 uur.
En dat, 7 dagen op 7.

Voor mensen die bijvoorbeeld paliatieve zorgen behoeven, kunnen we altijd wel een uitzondering maken. En voor alle andere zorgen gebeurt het maken van een afspraak sowieso in samenspraak met de thuisverpleegkundigen.
3. Welke documenten (identiteitskaart - eID, voorschrift, documenten mutualiteit,...) heb ik nodig?

Voor niet-medische, bijvoorbeeld hygiënische thuiszorg, heb je geen specifieke documenten nodig.

Indien het wel medische zorgen betreft, heeft Thuisverpleging Edelweiss drie dingetjes nodig van jou:

  • Je doktersvoorschrift;
  • Een klevertje van je ziekenfonds/mutualiteit;
  • Je eigen identiteitskaart – die werkt ook als eID door middel van de chip.
4. Hoe en wanneer moet ik betalen?
Wel, zolang je het klevertje van het ziekenfonds meegeeft tijdens het introductiegesprek, wordt alles via die mutualiteit geregeld, en moet je voor de rest niets meer doen.
5. Heb ik een vaste verpleger/verpleegster?
Ja en nee.
Marianne en Samantha wisselen elke week af, waardoor je dus de ene week bij Marianne zit, en de andere week bij Samatha. Dat maakt de zorgmomenten ook minder saai/routineachtig.
6. Mag er een extra persoon (vriend/vriendin, familielid, geliefde, hond,...) aanwezig zijn bij de verzorging?
Absoluut.
“Wij passen ons aan aan jouw thuissituatie, niet andersom,” aldus hoofdverpleegkundige Marianne.
7. Komen jullie enkel thuis of ook op locatie, bijvoorbeeld op mijn werk of onderweg?
Alles is mogelijk, zolang het binnen de regio rond Zandvliet, Berendrecht, Stabroek,... blijft.

Het is niet verplicht om het zorgmoment thuis te doen, maar voor sommige behandelingen kan privacy wel een belangrijke factor zijn. Waar jij je het gemakkelijkste voelt, daar word je verzorgd.
8. Moet ik zelf materiaal of medicatie voorzien?
Elke thuisverpleegkundige heeft op elk moment van de dag een klein wondzorg-setje in de auto liggen, maar die dekt geen grotere benodigdheden zoals specifieke medicatie, XL-verbanden, crèmes en zalven op voorschrift,... Die zaken koop je dus het beste op voorhand, en legt ze nadien klaar voor het thuisbezoek.
9. Is er permanentie voorzien voor noodgevallen?
Ja, maar dat komt eigenlijk zelden voor. Uiteraard gaan we niemand in de kou laten staan.
Als mensen dringende zorg nodig hebben, mogen ze ons altijd contacteren op 0468 00 30 80.
10. Oké, ik ben misschien wel overtuigd. Wat is de eerste stap om op te starten?
Aaah, dat is mooi nieuws. Welkom.

Wel, nadat we je online aanmelding hebben ontvangen, volgt er eerst en vooral een gratis introductiegesprek, waarin alle informatie betreffende het zorgmoment en de zorgen zelf aan bod komen. Ook specifieke benodigdheden of verzoeken mag je hier met de verpleegkundige delen. En daarna plannen we samen de zorgdagen in, en gaan we meteen van start.